poniedziałek, 21 października 2013

By dobrze pisać - część druga


W czasie graficznego odtwarzania obrazu wyrazu i liter dziecko staje przed trudnością przełożenia wzrokowego obrazu statycznego wzoru na obraz odpowiadającego mu, dynamicznego ruchu. Każda więc ruchowa próba odtworzenia wzoru liter przy nauce pisania polega na współpracy analizatora wzrokowego, ruchowego, a także słuchowego, ponieważ w trakcie odtwarzania graficznego dziecko musi jednocześnie kojarzyć widzianą formę litery czy wyrazu z dźwiękiem, jaki jej odpowiada. W przygotowaniu do nauki pisania ważnym zadaniem jest pomóc dziecku w wytwarzaniu ruchowych wyobrażeń powstawania kształtów graficznych ułatwiając w ten sposób dokonywanie prawidłowego odwzorowywania wyrazów i liter.

Wszelkie rodzaje zagadek ruchowych nadają się doskonale do rysowania odgadniętych z ruchowego pokazu kształtów na kartonie.
Rysujemy np. w powietrzu kształt elipsy, zadaniem dziecka będzie narysowanie tego kształtu na kartce. Po szeregu prostych figur geometrycznych, można przejść do bardziej skomplikowanych obrazów. Pokazywać ruchem słońce, choinkę, kwiat, faliste lub zygzakowate linie, spirale. Łączenie spostrzegania ruchu z jego zapisem w rysunku najtrwalsze rezultaty daje obserwacjia swoich własnych i innych osób ruchów w przestrzeni.
Takim ćwiczeniom służą ruchowe zabawy zespołowe np. zabawa Latające jaskółki. Lot jaskółek pokazuje kilkoro dzieci, pozostałe flamastrem na kartonie rysują liniami zaobserwowany ruch biegnących towarzyszy.

Następnym etapem przygotowania do pisania będą zabawy i zajęcia czysto graficzne;
- rysowanie planu ogródka, mieszkania, rysowanie skoków żaby, psa, zająca,
- zagadki rysunkowe polegające na łączeniu poszczególnych punktów linią prostą, labirynty,
- tworzenie kompozycji rysunkowej na ograniczonej powierzchni, polegającej na wykonaniu wg własnego pomysłu pasowej kompozycji złożonej z rytmicznie powtarzających się kilku różnych motywów,
- kolorowanie obrazków,
- odrysowywanie kształtów od szablonu,
- odwzorowywanie łatwych układów graficznych,
- rysowanie prostych wzorów po śladzie,
- rysowanie szlaczków wg podanego wzoru.

W trakcie wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych należy zwracać uwagę na: pozycję dziecka przy siedzeniu, właściwy chwyt pisarski, prawidłowy kierunek rysowania- szczególnie linii pionowych ( z góry w dół), linii poziomych ( od lewej do prawej) oraz okręgów i owali ( odwrotnie do ruchu wskazówek zegara).


Bibliografia
M. Dmochowska Zanim dziecko zacznie pisać W-wa WSiP
Vademecum nauczyciela sześciolatków W-wa WSiP
B. Janiszewska Jak pomóc dziecku w przedszkolu W-wa WSiP



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz